Deze stelling is JUIST!

praktijkstesten-verbruik-elektrische-auto

Werkgevers doen er verstandig aan een privé laadpaal bij hun werknemers met een elektrische auto van de zaak te stimuleren.

Indien de werkgever een financiële bijdrage doet is deze investering snel terugverdiend. Dit komt doordat de stroomkosten thuis een stuk lager liggen dan bij openbare laadpunten.

Ter illustratie dit rekenvoorbeeld:

Berekening-besparing-investering-privé-laadpaal-thuis

Hierin zijn een aantal aannames gedaan, namelijk dat er 30.000km per jaar gereden wordt en dat daarvan 50% wordt thuisgeladen.

In deze situatie wordt bij een BMW i3 €444 op jaarbasis bespaard en bij een Audi e-tron bijna €1.000!

Hierin zijn eventuele starttarieven bij publieke laadpunten niet meegenomen. Ook is er geen rekening gehouden dat er mogelijk meer bij snelladers wordt geladen wat nog duurder is.

Naast het gemak van altijd thuis kunnen laden is het op den duur dus ook een stuk goedkoper.

Als werkgever is het daarom verstandig om (een deel van) de laadpaal bij de werknemers thuis te vergoeden.  In geval van lease kan dat door het normleasebedrag met enkele tientallen euro’s te verhogen. In geval van auto’s in eigen beheer dan kan een afspraak gemaakt worden dat werknemers hier een vast bedrag voor kunnen declareren.

Maak ook meteen goede afspraken over automatische declaratie en bijzondere situaties als verhuizing en uitdiensttreding.

Meer advies nodig? Neem contact met ons op.