Artikelen
Autolease

PHEV regelgeving misleidend: vanaf 1 januari 2025 al geen fiscaal voordeel

Start met lezen
29/09/2024

PHEV regelgeving misleidend: vanaf 1 januari 2025 al geen fiscaal voordeel

Leestijd:
4
min.

Vragen over dit artikel?

Afspraak maken

Al vanaf 1 januari 2025 géén fiscaal voordeel meer op PHEV

Op Prinsjesdag werd in het belastingplan 2025 duidelijk dat plug-in hybride en volledige elektrische auto's in 2025 minder aantrekkelijk worden. De wegenbelasting gaat omhoog door 25% minder korting te ontvangen. Rijd je nu een plug-in hybride krijg je inderdaad 25% minder korting. Ontvang jij je nieuwe PHEV echter in 2025, dan betaal je 100% wegenbelasting door de nieuwe Europese berekening van de CO2-uitstoot. De EURO 6e-bis. Het lijkt wat verwarrend omdat de nieuwe wetgeving meer aandacht krijgt.

Reeds ingevoerde PHEV auto 25% korting op wegenbelasting - 0% in 2027

Het kabinet heeft het belastingvoordeel voor plug-in hybride auto's verminderd vanaf 2025. Vanaf 1 januari wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Omdat de auto nog geregistreerd staat met de uitstoot die berekend is in 2024 valt hij gewoon nog in deze regel. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor deze plug-in hybride personenauto’s echter wel verlaagd naar 0%. Je betaalt dan dus 100% van het reguliere tarief. Het voordeel vervalt dan volledig.

Nieuwe PHEV auto: in 2025 al 0% korting op wegenbelasting

Voor nieuwe PHEV auto's die geleverd worden in 2025 is het echter vanaf 1 januari 2025 al zonder fiscaal voordeel. De EURO 6e-bis berekening van de uitstoot van PHEV auto's zorgt ervoor dat de meeste plug-in hybride auto's buiten de 50 gram per kilometer komen. Dit is de grens waar een auto in aanmerking komt voor de 25% korting. Omdat een plug-in hybride motorrijtuig geen apart tarief motorrijtuigenbelasting heeft zal hij dus een stuk duurder worden.

Willen jullie verder sparren over de impact van wetgeving op jouw mobiliteitsbeleid? Maak direct een afspraak.

Daarnaast kunnen we je nog helpen met onder andere;

  • Opstellen duurzaam mobiliteitsbeleid
  • Inzetten van een mobiliteitsbudget
  • Besluitvorming rondom mobiliteitskaarten
  • Reviewen van huidige leasebeleid
  • Autolease aanbesteding
  • Collectieve leasetender
  • Analyse kopen of leasen
  • Schrijven van programma van eisen
  • Wagenparkbeheer
  • Doorrekenen kosteneffect
  • Toekomstbestendig mobiliteitsbeleid