Artikelen
Elektrisch rijden

Subsidies voor zakelijk elektrisch rijden in 2025: zo zit het

Start met lezen
06/11/2024

Subsidies voor zakelijk elektrisch rijden in 2025: zo zit het

Leestijd:
5
min.

Vragen over dit artikel?

Afspraak maken

In 2025 blijven er diverse voordelen voor zakelijke rijders die overstappen op elektrische auto’s, al veranderen sommige subsidies en belastingregels. De overheid stimuleert de overstap naar emissievrije voertuigen nog steeds, maar met een aangepaste benadering. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste subsidies en belastingvoordelen voor zakelijk elektrisch rijden in 2025.

Geen BPM-vrijstelling voor emissieloze voertuigen


Vanaf 1 januari 2025 vervalt de BPM-vrijstelling voor emissieloze voertuigen, zoals volledig elektrische auto’s. De BPM voor een elektrische auto bedraagt dan een ‘vaste voet’ van €667. Dit betekent dat elektrische auto’s niet langer volledig zijn vrijgesteld van BPM. Echter blijft de BPM aanzienlijk lager voor een elektrische auto aangezien de hoogte voornamelijk wordt bepaald door de CO₂-uitstoot, wat bij een EV altijd nul is.


Verlaagde motorrijtuigenbelasting (MRB) blijft gelden


Voor volledig elektrische personenauto’s wordt de korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB) 75% in 2025. Deze regeling loopt tot 2026, waarna de korting volledig zal vervallen. Zie de impact en specifieke veranderingen voor plugin hybride autos (PHEV) deze link.

Vaak vragen klanten wat het verschil is tussen wegenbelasting, houderschapsbelasting (HSB) en motorrijtuigenbelasting (MRB). Het korte antwoord, er is geen verschil tussen wegenbelasting, motorrijtuigenbelasting en houderschapsbelasting. Een nuance. "HSB" is de oude officiële term die nog vaak gebruikt wordt maar de huidige officiële term is "MRB". In de volksmond spreekt men echter meestal van "wegenbelasting".


Bijtelling voor elektrische auto’s in 2025


In 2025 geldt een bijtellingspercentage van 17% voor elektrische auto’s met een cataloguswaarde tot €30.000. Voor het bedrag boven deze grens geldt een bijtelling van 22%. Dit biedt nog een bescheiden voordeel voor elektrische rijders, maar vanaf 2026 vervalt deze lagere bijtelling en geldt het reguliere tarief van 22% voor alle voertuigen.

Subsidies voor emissievrije bedrijfswagens eindigen


Emissieloze Bedrijfsauto’s: De SEBA-subsidie (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s) voor de aanschaf van emissievrije bedrijfsauto’s wordt in 2025 stopgezet. Bedrijven die van deze subsidie willen profiteren, moeten hun aanvraag vóór eind 2024 indienen.

Overige stimuleringsmaatregelen en regelingen


Zero-emissiezones in steden: Vanaf 2025 voeren veel Nederlandse steden zero-emissiezones in, die enkel toegankelijk zijn voor uitstootvrije bedrijfsvoertuigen. Deze maatregel stimuleert bedrijven om over te schakelen naar elektrische voertuigen voor hun stadslogistiek en leveringen.

Laadinfrastructuur voor bedrijven: Bedrijven die investeren in laadinfrastructuur kunnen in 2025 nog steeds profiteren van de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Ook blijft de VAMIL-regeling beschikbaar, waarmee de investeringen in laadpalen flexibel kunnen worden afgeschreven. Deze stimuleringsmaatregelen maken het aantrekkelijk om laadfaciliteiten uit te breiden voor personeel en klanten.

Conclusie


Ondanks de veranderingen in de BPM en het aflopen van enkele subsidies, blijft elektrisch rijden in 2025 een aantrekkelijke keuze voor zakelijke rijders. De overheid biedt nog steeds aanzienlijke voordelen voor bedrijven die kiezen voor duurzame mobiliteit. Dit draagt namelijk niet alleen bij aan een lagere CO₂-uitstoot, maar levert op lange termijn ook kostenbesparingen op.