Artikelen
Autolease

Plug in hybrides duurder vanaf 2025

Start met lezen
20/09/2024

Plug in hybrides duurder vanaf 2025

Leestijd:
3
min.

Vragen over dit artikel?

Afspraak maken

Nieuwe Europese wetgeving maakt plug-in hybride auto's al duurder vanaf 2025.

Vanaf 1 januari 2025 worden plug-in hybride auto's duurder door strengere CO2-regels: de Euro 6e-bis. Hierdoor wordt de BPM hoger en verdwijnt het huidige belastingvoordeel op PHEV's vanwege hun lage theoretische CO2-uitstoot.

De huidige theoretische CO2-uitstoot berekening = lage BPM 

PHEV’s (plug-in hybride auto's) hebben een lage theoretische CO2-uitstoot en daarmee een lagere aanschafbelasting (de bpm). Dat betekent dat je bij de aanschaf van een duurdere PHEV een stuk minder BPM hoefde te betalen dan bij een vergelijkbare brandstofvariant. Als je de aanschafprijs vergelijkt met de belasting betaalde je daardoor maar een kleine meerprijs voor een PHEV vergeleken met de brandstofuitvoering.

Vanaf 2025 is er een andere berekening - de Euro 6e-bis = hogere BPM

In2025 is er Europees een nieuwe berekening vanaf 1 januari 2025. Deze Euro 6e-bis berekent een CO-2 uitstoot die dichter bij de werkelijke uitstoot zit waardoor je meer BPM betaalt.

Een voorbeeld: De theoretische CO2-uitstoot van een oude BMW X1 xDrive25e onder Euro 6e-bis verdubbelt van 45 naar 96 gram per kilometer. Hierdoor verdwijnt het grote bpm-voordeel op plug-in hybrides vanaf 2025. En tegelijkertijd verdwijnt hiermee de korting op de wegenbelasting (HSB).

Nieuwe wetgeving voor PHEV = prijsstijging in automarkt

De nieuwe Euro 6e-bis regels verhogen de berekening van de CO2-uitstoot. De belasting die betaald wordt bij aanschaf (de BPM) gaat daardoor omhoog. In 2027 neemt deze in grote waarschijnlijkheid nog meer toe door Euro 6ebis FCM waarbij er naar praktijkgegevens gekeken wordt en de norm dus nog dichter bij de werkelijke uitstoot ligt.  De Co2-uitstoot van de BMW X1 xdrive25e stijgt onder Euro 6e-bis-FCM verder door naar 122 gram per kilometer volgens de ICCT.

Landelijke aanpassing korting voor PHEV

Door de Euro 6e-bis berekening heeft de nationale aanpassing in wetgeving van de wegenbelasting voor (PH)EV ook impact op nieuwe auto's in2025. Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride auto’s weliswaar verlaagd naar 25, er is nog steeds een voordeel. Echter geldt dit voor auto'met een uitstoot tot 50 gram. De meeste PHEV gaan straks over die grens heen waardoor je 100% van het reguliere HSB-tarief gaat betalen.

Vanaf 1 januari 2026 is er geen korting meer voor deze groep en betaal je dus sowieso 100% van het reguliere tarief. Lees hier meer over de wegenbelasting aanpassing.

Willen jullie inzicht in wat de nieuwe wetswijzigingen betekent voor jullie huidige leaseauto's? 

Ben je op zoek naar een partner die je helpt om op al jouw mobiliteitsvragen voorbereid te zijn? In een gesprek kunnen we jullie direct antwoord geven op deze vragen: 

  • Wat betekenen wetswijzigingen voor mijn huidige leasecontracten? 
  • Moet ik actie ondernemen? 
  • Hoe heb ik grip op toekomstige wetswijzigingen? 
  • Of wat betekent dit voor mijn medewerkers als ze een nieuwe auto bestellen? 

Maak direct een afspraak.

Daarnaast kunnen we je nog helpen met onder andere;

  • Auto lease aanbesteding
  • Beoordelen inschrijvingen
  • Contracteren van leasemaatschappijen
  • Implementeren van leasebeleid
  • Collectieve lease-inkopen
  • Doorrekenen kosteneffect
  • Analyse kopen of leasen
  • Opstellen leasebeleid
  • Schrijven van programma van eisen
  • Opstellen van nota van inlichtingen
  • Analyse beleidsplan