Indexeren van normleasebudgetten in 2025; ja of nee?
Elk jaar zijn de veranderende autoprijzen weer een budgettaire uitdaging voor fleetmanagers, wagenparkbeheerders en werkgevers. Opeens past een auto niet meer in het leasebudget. Een leaseauto die Lennard kon uitzoeken is een paar maanden later opeens niet meer mogelijk voor Kim met hetzelfde leasebudget. Daarom kijken bedrijven elk jaar weer of het leasebudget aangepast moet worden. Dit jaar is het zelfs nóg lastiger omdat er grote wijzigingen zijn in de fiscale wetgeving waardoor leaseprijzen nog meer gaan veranderen.
In dit artikel geven we je een helder overzicht van de verwachte waarde van je leasebudget voor 2025. We bieden concrete handvaten en helpen je met een goed onderbouwde beslissing: moet je je normleasebudgetten indexeren of niet?
Lees verder voor ons advies over jullie leasebudgetten in 2025.
Prijsontwikkeling en veranderende wegenbelasting bepalen aanpassing van hoogte van het (norm)leasebudget
Introductie van goedkopere modellen, aanpassing van prijzen door producenten maar ook veranderende vraag naar bepaalde auto’s zorgt voor een ontwikkeling in de prijs. Dit noemen wij het inflatiecijfer, dit cijfer kijkt altijd terug naar afgelopen jaar. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt elk kwartaal de prijsontwikkeling van leaseauto’s vast. Wij gebruiken deze gegevens altijd voor mogelijke indexering van leasebudgetten. Daarnaast is voor indexering van het leasebudget belangrijk om te kijken naar overige factoren die impact hebben op de leasekosten van een auto. Veranderende regelgeving rondom houderschapsbelasting en BPM kan het leasen flink duurder (of goedkoper) maken waardoor herijking van het normleasebedrag wenselijk kan zijn.
In de tabel hieronder benoemen we wijzigingen voor lease voor 2025 op basis van de prijsontwikkeling en de belastingaanpassingen. Op basis van voorbeeldauto's beschrijven we daarna ook ons advies voor indexeren van het leasebudget. Let wel op; dit is afhankelijk van jullie doelstellingen, wij geven alleen inzicht over het behoud van de waarde van jullie leasebudget.
De benzine auto: Leasekosten gestegen, motorrijtuigenbelasting blijft ongeveer gelijk.
Hoe kleiner de auto des te groter de inflatie in het afgelopen jaar. De leasekosten voor categorie A en B zijn gemiddeld met 4.2% gestegen. En inclusief brandstof zelf 5,2%. Voordeel ten opzichte van de andere brandstofsoorten is wel dat de wegenbelasting/HSB en BPM nauwelijks verandert.
Indexeringsadvies voor benzine auto's: Dat betekent dat voor deze categorie een inflatiecorrectie nodig is om de waarde hetzelfde te houden.
De hybride auto: Prijs ongeveer gelijk maar belasting flink omhoog.
In de segmentatie van de CBS zit PHEV als HEV. Op de HEV is in 2024 geen korting van toepassing en dat betekent geen verandering in 2025 (zie Benzine en MHEV groep). De PHEV heeft echter wel een aanpassing. De PHEV auto was een tijd de autoklasse die flink gesubsidieerd werd door kortingen in belasting. Met een korting van 50% op de wegenbelasting en een flink lager BPM bedrag kon de keuze voor een PHEV erg interessant zijn. De korting op de wegenbelasting voor auto's met een CO2-uitstoot onder de 50 gram per kilometer gaat naar 25%. Er zit echter nóg een addertje onder het gras. De nieuwe Europese meetmethode voor CO2 uitstoot verandert waardoor PHEVs vanaf 1 januari 2025 voor het grootste deel niet meer in deze categorie vallen en dit fiscale voordeel vervalt. De BMW X1 xDrive25e verdubbelt bijvoorbeeld van 45 naar 96 gram per kilometer waardoor hier de volle 100% HSB voor betaald moet worden.
Indexeringsadvies voor hybride auto: Om de waarde van het budget gelijk te houden is er over een lichte verhoging nodig voor de inflatie, plus een verhoging voor de HSB. Het effect van hogere BPM is hierin nog niet meegenomen.
De elektrische auto: prijs is gedaald maar hogere belasting.
Klasse C en D van de elektrische auto’s zijn goedkoper geworden afgelopen jaar. Enerzijds door prijsverlagingen van de fabrikant, zoals Tesla, en anderzijds door het aanbod van goedkopere, nieuwe merken en modellen. Daartegenover staat de verhoging van de wegenbelasting vanwege de aangepaste korting. In 2024 kreeg je nog 100% korting op een elektrische auto, echter is dat in 2025 nog maar 75%.
Indexeringsadvies voor elektrische auto: De waarde van het budget verschilt per klasse van de elektrische auto. De inflatie is deels zelfs negatief, maar voor alle elektrische auto's stijgt de wegenbelasting. Daarmee is er in veel gevallen geen aanpassing nodig is om de waarde te behouden.
Advies voor indexeren van leasebudgetten
Bovenstaande artikel heeft inzicht gegeven in de waardeverandering van de leasebudgetten. Afhankelijk van je doelstellingen kun je daarmee bepalen of en hoe jullie je leasebudgetten willen indexeren. Over het algemeen verminderd de waarde van de budgetten bij benzine en hybride auto's en blijft deze gelijk bij de elektrische auto's. Bepaal op basis van bovenstaande tabel goed wat er nodig is. Afhankelijk of je verschillende budgetten hebt voor benzine en elektrisch kun je hier onderscheid in maken.
Een benodigde verhoging kan je ook goedmaken door betere inkoopafspraken te maken, hiermee kunnen wij direct helpen. Wil je een advies op maat voor jullie eigen normleasebudgetten? Neem dan direct contact met ons op zodat we de berekenen voor jullie kunnen maken.
Willen jullie verder sparren over de indexering van je leasebudget?
Ben je op zoek naar een partner die je helpt om op al jouw mobiliteitsvragen voorbereid te zijn? In een gesprek kunnen we jullie direct helpen met deze vragen:
- Kunnen we eventuele verlaging van de waarde van het budget niet opvangen door betere contracten te onderhandelen?
- Wat betekenen de wetswijzigingen voor mijn huidige beleid en huidige leasecontracten?
- Wil ik elektrische auto's nog wel stimuleren?
- Wat zijn de exacte bedragen waarmee mijn waarde verandert volgend jaar?
Maak direct een afspraak.
Daarnaast kunnen we je nog helpen met onder andere;
- Opstellen leasebeleid
- Reviewen van huidige leasebeleid
- Autolease aanbesteding
- Contracteren van leasemaatschappijen
- Implementeren van leasebeleid
- Collectieve leasetender
- Analyse kopen of leasen
- Schrijven van programma van eisen
- Wagenparkbeheer
- Doorrekenen kosteneffect
- Toekomstbestendig mobiliteitsbeleid