Zakelijke mobiliteit: Wat is het en hoe optimaliseer je het?
Zakelijke mobiliteit verwijst naar alle vormen van vervoer die door bedrijven worden gebruikt voor werkgerelateerde doeleinden, zoals woon-werkverkeer, dienstreizen, maar ook transport van goederen. Het is een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering en vaak één van de grootste kostenposten.
Wij zien twee onderdelen in zakelijke mobiliteit:
- Het reisbeleid van medewerkers (woon-werkverkeer en dienstreizen).
- Logistieke mobiliteit, waarbij mobiliteit de kern van de bedrijfsvoering vormt (bijvoorbeeld bedrijven met bestelbusjes, vrachtwagens, of bakfietsen voor bezorging).
MobiliteitsBaas is expert op zakelijke mobiliteit voor medewerkers. Hieronder leggen we uit wat zakelijke mobiliteit voor medewerkers inhoudt.
Zakelijke mobiliteit voor medewerkers - hoe kan een medewerker reizen?
- Auto: Als medewerker kun je ook de auto nemen naar je werk of naar werkafspraken. Een organisatie kiest er dan voor om dit te vergoeden door bijvoorbeeld een kilometervergoeding aan te bieden of gaat nog verder en biedt de medewerker een auto van de zaak aan, de leaseauto. Hiervan kunnen de kosten aanzienlijk zijn. Dit omvat niet alleen de leasebetalingen, maar ook brandstof, onderhoud en verzekeringen. Wanneer een leaseauto aangeboden wordt ziet de Nederlander dit vaak als verworven recht dat deze auto dan ook privé gebruikt mag worden en alle kosten voor de rekening van de organisatie zijn. Hiermee is de leaseauto echt een secondaire arbeidsvoorwaarden geworden.
- Openbaar vervoer: Andere medewerkers gebruiken het openbaar vervoer. Het gebruik van openbaar vervoer kan een kosteneffectieve optie zijn, vooral in stedelijke gebieden. Veel organisaties bieden bijvoorbeeld abonnementen of vergoedingen aan voor trein en bus.
- Fiets: Steeds meer bedrijven kiezen ook voor het aanbieden van een iets. Dit kan op de lange termijn kosten besparen, bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de organisatie maar ook aan de vitaliteit van de medewerker.
- Deelvervoer: Er zijn steeds meer mogelijkheden om als medewerker ook met deelvervoer naar werk of naar een afspraak te gaan. Met een scooter of een deelauto kan de medewerker ervoor kiezen om flexibel te zijn in zijn keuze zonder dat er een investering in een auto of een vast OV abonnement gedaan hoeft te worden.
- Vliegen: Wanneer medewerkers ver internationaal moeten reizen kiezen organisaties regelmatig voor het vliegtuig. Een vorm die snelheid en comfort combineert wanneer de reis met auto of trein langer duurt.
Het zakelijke mobiliteitsbeleid - de integrale oplossing voor zakelijke mobiliteit
Voor deze middelen kunnen we allemaal los oplossingen bieden. zoals een aantrekkelijk auto-lease contract, het juiste NS-abonnement, een interessante leasefiets-overeenkomst of een GreenWheels abonnement voor flexibel deelvervoer. Als je organisatie echter groter wordt biedt een goed georganiseerd mobiliteitsbeleid een integraal plan dat kosten efficiënt beheert, voldoet aan duurzaamheidsdoelstellingen, en bijdraagt aan medewerkerstevredenheid. De markt is constant in verandering. Wetgevingen veranderen continue en elke dag is er meer mogelijk, zeker als je jullie medewerkers meer flexibiliteit wilt bieden zodat zij zelf kan kiezen waarmee gereisd wordt. Jouw mobiliteitsbeleid is ook een grote factor in het bepalen van de aantrekkelijkheid van jouw organisatie voor een (potentiele) medewerker.
5 grootste uitdagingen rond zakelijke mobiliteit
Zakelijke mobiliteit is niet meer alleen bepalen of iemand een leaseauto krijgt of je medewerker een kilometervergoeding geven. De uitbreiding van de mogelijkheden om jouw werknemer te helpen in zijn woon-werkverkeer en dienstreizen zijn legio. De kosten stijgen en daarnaast zijn er steeds meer nieuwe regelgeving die impact hebben op jouw keuzes rondom zakelijke mobiliteit.
1. Duurzame mobiliteit:
Steeds meer bedrijven maken de overstap naar duurzamere mobiliteitsoplossingen. Dit komt onder andere door nieuwe regelgeving en de behoefte om de CO2-uitstoot te verminderen, zoals vastgelegd in het Klimaatakkoord. Grote organisaties met meer dan 100 medewerkers zijn bijvoorbeeld vanaf 2025 verplicht om de uitstoot van hun zakelijke mobiliteit te rapporteren (WPM-rapportage). Dit biedt een kans om inzicht te krijgen in de mobiliteitsstromen binnen bedrijven en deze waar mogelijk te verduurzamen. Maar waar begin je? Wat is er voor nodig?
2. Grip op kosten:
Mobiliteit is vaak een van de grootste kostenposten voor bedrijven. Tegelijk zijn leasekosten en andere mobiliteitskosten vaak complex en niet altijd transparant. Inzicht en grip op deze kosten wordt steeds moeilijker door de toenemende diversiteit in aanbieders en oplossingen. Wat zijn de grootste kosten nu? Zit er besparingsruimte? Hoe kun je dat waarmaken?
3. Flexibiliteit (mobiliteitskaart of mobiliteitsbudget):
Medewerkers willen flexibel zijn in hun vervoerskeuze, afhankelijk van de weersomstandigheden of persoonlijke situaties. Dit vraagt om flexibele oplossingen zoals een mobiliteitskaart of mobiliteitsbudget, waarmee werknemers hun keuzes per dag kunnen aanpassen. Maar met flexibiliteit groeit ook de complexiteit. Welke mogelijke producten zijn hiervoor geschikt en hoe regel je de flexibiliteit in?
4. Employee benefits - aantrekkelijk werkgeverschap:
Een aantrekkelijk mobiliteitsbeleid kan een groot effect hebben op de aantrekkingskracht van een werkgever. Opties zoals een mobiliteitsbudget, fiets van de zaak of toegang tot deelvervoer dragen bij aan medewerkerstevredenheid en vitaliteit. Maar waar begin je, wat vinden medewerkers belangrijk en hoe ontwikkel je een aantrekkelijk mobiliteitsbeleid?
5. Operationeel managen van alle mobiliteit
Het beheren van de operationele kant van mobiliteit wordt steeds complexer naarmate de keuzes voor medewerkers toenemen. Dit brengt uitdagingen mee over de vraag waar deze functie belegd moet worden en of er genoeg kennis in huis is. Het beheren van voertuigen, abonnementen, CO2-rapportages en het integreren van nieuwe diensten zoals MaaS-oplossingen vraagt daarnaast om digitale oplossingen.
Wij helpen met al deze uitdagingen! En helpen ook met:
- Verlagen van mobiliteitskosten voor bedrijven.
- Duurzame mobiliteitsoplossingen aanbieden.
- Ontwikkelen van mobiliteitsbeleid
- Keuze van mobiliteitskaart
- Onafhankelijke en transparante leaseafspraken maken
- Efficiëntere leasebeheerprocessen ontwikkelen.
- Volledige wagenparkbeheer
Zo werken wij:
Wil je gratis advies over jullie mobiliteit? Zoek je naar manieren om deze (kosten)efficiënter, aantrekkelijker én duurzamer te maken? Onze experts helpen je graag met het ontdekken van de mogelijkheden. Maak hier een afspraak