Speel je ook wel eens met de gedachte om over te stappen op elektrische poolauto’s?

Zijn elektrische auto’s wel geschikt en lopen je kosten dan niet op? Lees verder om te zien welke optie voor jou het voordeligst is.

We hebben namelijk een vergelijk gemaakt tussen een benzine en een elektrische auto in het kleinste segment (A-segment). Als benzineauto hebben we de Peugeot 108 gekozen en de elektrische auto is de Skoda CITIGOe iV. De 108 hebben we gekozen omdat dat een leuke en betaalbare poolauto is en de CITIGOe iV omdat we daarvoor de scherpste offerte ontvingen na aanvraag bij diverse leasemaatschappijen. En omdat deze auto, niet geheel onbelangrijk, een actieradius van maar liefst 260km heeft!

Om je niet langer in spanning af te laten wachten verklap ik alvast de uitkomst. Al bij een laag jaarkilometrage is de elektrische poolauto goedkoper! En hoe meer je rijdt, hoe groter het voordeel wordt vanwege de lagere energiekosten.

Goed nieuws voor milieubewuste wagenparkbeheerders dus! Ik zal je nu de berekening toelichten.

EV-wagenparkscan

 

Uitgangspunten voor de TCO-berekening van de elektrische poolauto vs benzine

Zoals de naam al zegt zijn in de Total Cost of Ownership (TCO) berekening alle kosten meegenomen. Denk hierbij aan aanschaf/afschrijving van de auto, rente, verzekering, reparatie, onderhoud, banden, pechhulp en uiteraard de brandstof.

De berekening is op basis van full operational lease plus de brandstofkosten. Wil je de auto liever zelf aanschaffen in plaats van leasen? Alhoewel deze berekening daar niet op is gebaseerd zal de uitkomst min of meer vergelijkbaar zijn.

Uitrusting van de auto’s: Elektrische auto’s zijn standaard vrij rijk uitgerust, bij de 108 hebben we daarom enkele opties toegevoegd om tot een zo eerlijk mogelijk vergelijk te komen.

Brandstofprijs: In deze berekening zijn we uitgegaan van een benzineprijs van €1,60 per liter en een stroomtarief van €0,25 per kilowattuur. Tijdens het typen van dit bericht zakte de benzineprijs met dank aan het coronavirus alweer een paar cent dus of deze prijs nog actueel is laat ik even aan jullie over. De conclusie blijft echter overeind tot de benzineprijs onder de €1,18 zakt (bij 10.000km per jaar) of onder de €0,97 bij 20.000km per jaar. Omdat poolauto’s voornamelijk op de eigen zakelijke locatie worden opgeladen is het stroomtarief zeer laag. Mocht met de poolauto ook veel gebruik gemaakt worden van snelladers dan zal dit hoger zijn.

Er is gekeken naar 3 verschillende jaarkilometrages namelijk, 10.000, 20.000 en 30.000. Omdat poolauto’s vaak voor langere tijd worden ingezet hebben we een looptijd van 5 jaar aangehouden. In al deze gevallen is de elektrische auto voordeliger, zie onderstaande tabel voor de exacte kosten en verschillen.

TCO-berekening-elektrische-poolauto-versus-benzine-poolauto-goedkoper

Een oplettende lezer heeft gezien dat de kosten voor de aanschaf van een laadpaal niet zijn meegenomen. Deze moeten uiteraard wel meegenomen worden. Omdat de kosten per situatie verschillen zijn deze buiten beschouwing gelaten. Sommige bedrijven hebben al laadvoorzieningen en dus geen extra kosten. Soms zijn de kosten voor de eigenaar van het pand. Bovendien is het met ingang van dit jaar bij (ver-)nieuwbouw verplicht om 1 op de 10 zakelijke parkeerplaatsen een laadpaal te plaatsen.

De kosten van een laadpaal hangen af van het type laadpaal, de benodigde installatie- en graafwerkzaamheden en vele andere factoren. Te complex om in dit stuk mee te nemen. Deze berekening laat in ieder geval wel zien hoeveel geld je bespaart om in deze laadpalen te investeren.

Is je interesse gewekt? Wil jij ook je poolautovloot elektrificeren of heb je hier nog vragen over? Neem meteen contact met ons op!