Verkoop van elektrische auto’s in 2020 volledig ingestort.

Het zal mij niet verbazen als er begin februari nieuwsberichten verschijnen met een dergelijke titel. Bijna traditiegetrouw lijkt dat vrijwel elk jaar het geval. Een mooi voorbeeld van een stukje scorebordjournalistiek.

Wanneer je kijkt naar de geregistreerde auto’s van januari dan lijkt die conclusie snel aannemelijk. De cijfers zijn echter niet representatief voor de praktijk. In december worden jaarlijks massa’s onverkochte auto’s geregistreerd. Dit doen importeurs en dealers om extra te profiteren van lagere bijtelling of lagere BPM, maar ook om hun jaardoelen te halen. In het begin van het nieuwe jaar worden deze auto’s wel verkocht maar niet meer geregistreerd. Elektrische auto’s met de 4% bijtelling van 2019 worden nog masssaal aangeboden, of je nu een Tesla een Audi e-tron of een elektrische Golf zoekt, ze zijn nog in groten getale beschikbaar.

Alhoewel de opmars van de elektrische auto niet meer lijkt te stoppen hoor je soms ook andere geluiden. Vaak is dit echter vanuit een stukje emotie. Het overgrote deel van autorijdend Nederland beslist uiteindelijk toch meer rationeel (of vooral financieel) dan emotioneel. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de opmars van de elektrische auto zich in 2020 verder door zal zetten.

 

5 redenen waarom de elektrische auto in Nederland in 2020 nog populairder wordt.

 

1. Er komen veel nieuwe modellen bij

Het lijkt wel alsof bijna elk automerk heeft gewacht tot dit jaar om met een volledig elektrische auto te komen (Punt 5 verklaart dit gedeeltelijk). Het aantal introducties van Full Electric Vehicles is dit jaar enorm. Goed nieuws want hierdoor is er voor meer mensen een passende auto.

2. Elektrische auto’s worden een stuk goedkoper

Door de toename van het aanbod neemt de concurrentie toe. Ook komen er veel elektrische auto’s in het kleinere segment bij (onder andere de Mini Cooper SE, Peugeot e-208, Opel Corsa-e). Volkswagen komt met een volledig nieuwe elektrische modellijn. De ID.3 Neo is een alternatief voor de Golf. Zowel qua formaat als qua prijs (vanaf €30.000). Kortom, voor bijna iedere nieuwe autokoper komt er dit jaar een betaalbaar elektrisch alternatief.

3. Qua bijtelling blijven elektrische auto’s voordeliger

De bijtelling voor een elektrische auto verdubbelt weliswaar van 4% naar 8%. En de tesla taks is van toepassing vanaf €45.000 in plaats van €50.000. Desaltniettemin is een elektrische auto qua bijtelling nog veel voordeliger. Voor een benzine of dieselauto blijft de bijtelling 22%. Ter illustratie: de bijtelling op een Volkswagen Polo van €21.500 is ongeveer gelijk aan die van een elektrische auto t.w.v. €50.000!

4. De actieradius van elektrische auto’s is geen probleem meer

De nieuwe modellen die op de markt komen hebben ook een steeds betere actieradius. Een actieradius (WLTP) van 300-400km is zeer gebruikelijk. En voor de echte kilometervreters neemt het aanbod van 500+ km auto’s ook lekker toe!

5. Autofabrikanten worden verplicht zuinigere auto’s te maken

Vanuit de EU worden autofabrikanten verplicht om zuinige(-re) auto’s te produceren. Voldoen ze niet aan de norm dan moeten ze flinke boetes betalen. Elektrische auto’s zijn daardoor een uitermate geschikt middel om deze boetes te voorkomen. Met als gevolg een veel grotere beschikbaarheid van elektrische auto’s in 2020.

Als je deze argumenten leest dan lijkt de titel van dit artikel complete waanzin. Dat is het vermoedelijk ook maar er liggen nog wel een aantal uitdagingen op de loer. Voor volledige acceptatie en inbedding van de elektrische auto zijn nog vele hordes te nemen.

Uitdagingen voor de elektrische auto

 

1. Kennis en inzicht in het totale kostenplaatje (TCO)

Alhoewel de aanschaf van een elektrische auto duurder is, is het bezit en het gebruik een stuk voordeliger. Het is moeilijk om een goed vergelijk te kunnen maken van het totale kostenplaatje. De onderhouds- en energiekosten zijn beduidend lager en over de bandenslijtage lopen de meningen uiteen. Wat restwaarde betreft wint de elektrische auto het steeds vaker van de traditionele benzine of diesel. Maar voor de particuliere autokoper is het vaak nog te onoverzichtelijk om een goed vergelijk te maken. Ondanks dat we steeds vaker kunnen concluderen dat elektrisch rijden goedkoper is, is dit inzicht nog niet knip en klaar.

2. Onzekerheid over de levensduur van de batterij

Grote angst voor autokopers is hoe lang de batterij, het duurste onderdeel van een elektrische auto, goed blijft. Er zijn (nog) weinig negatieve ervaringen met batterijen die snel een groot deel van de capaciteit zijn “kwijtgeraakt”, maar dat zal de onzekerheid nog niet wegnemen.

actieradius-elektrische-auto

3. Onvoldoende laadpalen / bezettingsgraad

Nederland is met 50.000 publieke laadpunten en 1.250 snellaadpunten wereldkampioen opladen! Met de verwachte verdere groei van EV’s is het de vraag of het netwerk wel hard genoeg meegroeit. Dankzij de steeds betere actieradius hoef je niet elke dag meer te laden maar wat de exacte boehoefte aan laadpunten wordt is nog een groot mysterie.

4. Grote verschillen in tarieven publiek laden

De markt voor publiek laden is extreem ondoorzichtig. Per paal kan het tarief verschillen en ook per pas die je gebruikt. Onze vrienden van de Laadpas Top 10 proberen hier duidelijkheid in te verschaffen maar dat is schier onmogelijk. De verschillen in maandelijkse kosten kunnen hierdoor oplopen tot enkele tientallen euro’s per maand.  Het voordeel op je scherp onderhandelde leasetarief ben je dan snel weer kwijt.

5. Elektrische bedrijfswagens voldoen vaak nog niet aan de behoefte van de gebruikers

Elektrische personenauto’s komen we op elke hoek van de straat inmiddels wel tegen. Met elektrische bedrijfswagens wil het nog wat minder vlotten. Er is wel aanbod maar de actieradius is vaak onvoldoende of ze zijn simpelweg te duur. Dat blijkt ook wel uit de registraties elektrische voertuigen van 2019. Waar bij personenauto’s bijna 62.000 nieuwe elektrische auto’s op de weg zijn toegelaten waren het voor elektrische bedrijfswagens een schamele 1.279 (bron: Bovagrai). Puur voor de binnenstad is de LEVV (Licht Elektrisch Vracht Voertuig) vaak een geschikt alternatief. Beperkt je werkgebied zich niet enkel tot de binnenstad en rijd je regelmatig over de snelweg dan moet je nog wat meer geduld hebben.

Om niet in mineur af te sluiten wil ik benadrukken dat de voordelen van elektrische auto’s vele malen groter zijn dan de nadelen. Een elektrisch wagenpark is een win-win-win voor people, planet en je portemonnee!